Søvn

SøvnGod søvn gør os veludhvilede, sprudlende af energi og klar til at udføre vores daglige aktiviteter. Søvn påvirker vores udseende, velbefindende og præstationsevne, og har stor betydning for vores livskvalitet.

For at få mest ud af vores søvn, er faktorer som både kvalitet og kvantitet vigtige. Forskere vurderer, at vi har behov for 7 til 9 timers under dynen, hver eneste nat. Det gælder alle – unge såvel som gamle. Kvalitetsfaktoren ligger i at søvnen, så vidt muligt, forbliver uafbrudt. Hvis kroppen ikke får mulighed for det, har den ikke tid til at gennemføre alle nødvendige søvnfaser. Der vil med andre ord ikke blive sat tid nok af til hukommelse konsolidering, muskelreparation og frigivelse af hormoner, som regulerer vækst og appetit. Det gør os ude af stand til at koncentrere os, træffe beslutninger eller engagere os i skolen og sociale aktiviteter.

Hvordan virker søvn?

Søvn følger et bestemt mønster, med vekslende REM (Rapid Eye Movement) og NREM (Non Rapid Eye Movement). Denne cyklus gentager sig hver 90 minut, hver nat.

Søvnstadier

75 % af natten befinder vi os i NREM søvn. Når vi døser hen, begynder følgende 4 stadier:

Stadie 1

  • Overgang mellem at være vågen og falde i søvn
  • Der soves let

Stadie 2

  • Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
  • Distancering fra omgivelserne
  • Regelmæssig vejrtrækning og puls
  • Fald i kropstemperatur

Stadie 3 og 4

  • Den dybeste og mest restituerende søvn
  • Blodtrykket falder
  • Åndedrattet sænkes
  • Muskler bliver afslappede
  • Muskler får tilført mere blod
  • Væv dannes og repareres
  • Kroppen oplades med energi
  • Hormoner såsom væksthormon frigives

25 % af natten foregår i REM søvn. Processen sker 90 minutter efter vi er gået i hi og gentages ca. hver 90 minut med større mellemrum senere på natten. REM søvn har følgende formål:

  • Tilfører energi til kroppen og hjernen
  • Forbedrer præstationsevnen om dagen
  • Hjernen er aktiv og der drømmes
  • Øjnene bevæger sig frem og tilbage
  • Kroppen bliver helt afslappet og musklerne slår fra

Ved sengetid falder niveauet af stresshormonet kortisol. Det stiger igen i løbet af natten for at gøre kroppen klar til opvågning om morgenen.

Søvn er vigtig

Søvn bidrager til et bedre immunforsvar og balancerer samtidig vores appetit, ved at regulere niveauerne af hormonerne ghrelin og leptin. Hormonerne påvirker følelsen af sult og mæthed. Hvis man ofte er i søvnunderskud, kan man få behov for at spise mere, hvilket kan føre til overvægt.

Vi bruger en tredjedel af vores liv på at sove, men tiden er bestemt ikke spildt. Søvn er med til at bestemme, hvor energirige og succesfulde de to andre tredjedele kan være.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *