Søvnløshed behandling

Søvnløshed behandlingHvis du har problemer med at sove bør du finde ud af årsagen og gå i søvnløshed behandling hurtigst muligt. Forskning viser nemlig at mennesker, der lider af søvnløshed, generelt har et dårligere helbred, mere fravær fra arbejde eller skole, og har tendenser til depression. Søvnmangel er ikke er det samme som søvnløshed, ofte kan man ikke se på en person om han eller hun lider af søvnløshed, da de ikke udviser nogle symptomer om dagen. Selvom mennesker med akut søvnløshed kan opleve træthed om dagen, har folk med kronisk søvnløshed oftest en ubehagelig følelse af overdrevet energi og uro i kroppen.

Jeg kan ikke sove – hvad gør jeg?

Du bør først overveje om der sker noget bestemt i dit liv lige nu, som gør, at du ikke sover ordentligt. Det kan være en bestemt oplevelse du har haft, eller stress, der sætter det i gang. Hvis det er tilfældet, kan du forvente, at alt går tilbage til det normale, så snart der er kommet mere ro på. Er det ikke tilfældet – og oplever du desuden angst og ubehag som følge af søvnløsheden, bør du kontakte din læge og fortælle om dine symptomer. Skriv ned, hvornår og hvor meget du sover, hvor træt du føler dig i løbet af dagen og eventuelle andre symptomer.

Søvnløshed behandling

Der er flere forskellige tilgange til søvnløshed behandling. Lægen spørger typisk ind til hvordan du oplever din søvn, din søvnrytme og dine daglige rutiner. Han eller hun kigger også på din sygehistorie og indkalder dig muligvis til en fysisk undersøgelse.

Adfærdsterapi til søvnløshed behandling

Der er en tæt sammenhæng mellem opførsel og søvnløshed, da folk ofte begynder at få negative søvnrelaterede tanker, mens de er vågne. For eksempel kan soveværelset give en følelse af angst, da det er forbundet med endnu en lang og søvnløs nat. Derfor anvender man ofte adfærdsterapi til søvnløshed behandling. En kombination af flere forskellige behandlingsformer er ofte den mest effektive måde at bekæmpe søvnløshed på. Her er et par eksempler:

  • Stimuluskontrol behandling: Skabe et miljø i soveværelset, som opfordrer til søvn
  • Kognitiv behandling: Udvikle positive tanker og tro på man kan falde i søvn
  • Søvn begrænsning: Planlæg søvn med henblik på at sove igennem hele natten

Man kan også forsøge sig med afslapningsteknikker som yoga, meditation og lærred maling. Det handler om at få kroppen op i tempo om morgenen og ned i gear om aftenen. Sørg for at få noget motion tidligt på dagen, det kan reducere stress og giver en roligere og dybere søvn om natten.

Medicin mod søvnløshed

Adfærdsterapi kan kombineres med sovemedicin, hvis ikke det har effekt nok i sig selv. Det er den mest almindelige form for søvnløshed behandling, specielt efter en kombination af de forskellige typer adfærdsterapier er blevet afprøvet. Sovemedicin til behandling mod søvnproblemer kaldes hypnotika og bør kun tages når:

  • Årsagen til din søvnløshed er evalueret
  • Søvnproblemerne belaster dig i et omfang så du ikke kan fungere dagligt
  • Man har forsøgt sig med adfærdsterapi først

Alle hypnotika lægemidler gør, at man får lettere ved at falde i søvn. Nogle lægemidler sørger også for at opretholde søvnen, så man ikke vågner, før vækkeuret ringer. De fungerer ved at påvirke bestemte områder i hjernen, som menes at være involverede i søvnrelaterede processer. Man anvender hypnotika fordi det er den type stoffer, der har den højeste effekt og laveste risiko for bivirkninger ved søvnløshed behandling. Tal med din læge om de mulige bivirkninger, såsom morgen svimmelhed, hovedpine, hukommelsesproblemer, søvngængeri og dårlig søvn de efterfølgende dage, efter man stopper på medicinen. Gravide eller ammende kvinder bør ikke tage sovemidler. Tal med din læge om hvordan du takler din søvnløshed i denne periode.

6 thoughts on “Søvnløshed behandling

  1. Katrine Maribo

    Kære alle

    Jeg skriver speciale i sociologi på Københavns Universitet, og leder i øjeblikket efter nogen med søvnproblemer, jeg kan interviewe.
    Faktisk er der ikke rigtig nogen indenfor mit fag, der har skrevet om søvnproblemer i en dansk kontekst før, selvom det er noget, rigtig mange døjer med. Så jeg skal lidt til at opfinde den dybe tallerken – og vil blive meget glad, hvis du har lyst til at hjælpe 🙂

    Interviewet vil være anonymt. Du kan skrive til mig på:
    katrinemaribo@gmail.com

    Mange hilsner
    Katrine

    Svar
  2. Ole Kristiansen

    Jeg har i adskillige år måttet leve med kun at sove 3-4 timer pr. nat. Heldigvis er jeg ikke mere på arbejdsmarkedet, men alligevel ubehageligt og sikkert langt fra sundt.
    Min læge hjalp mig (modvilligt) med recept på alm. sovepiller. De virkede kontant, men da jeg forsøgte en nedtrapning var problemet der straks igen.
    En bekendt fortalte mig, at han for adskillige år siden blev ordineret Tolmin 1 tbl. a 10 mg før sengetid, hvilket har givet ham en god nattesøvn.
    Min læge ordinerede (modvilligt) Tolmin 10 mg da Tolmin efter sigende ikke skaber afhængighed. Jeg har brugt Tolmin 10 mg. før sengetid i næsten 2 år og sover 6-7 timer pr. nat og vågner frisk og klar i hovedet.
    Jeg ved selvfølgelig ikke om Tolmin har samme virkning på alle, men da det, i den lave dosis, tilsyneladende ikke er skadeligt, vil det måske være et forsøg værd, hvis man har svært ved at sove natten igennem.

    Svar
  3. Christian klein

    Hej,

    Til en artikel i forbindelse med min uddannelse som journalist på Danmarks Medie – og Journalisthøjskole, leder jeg efter en søvnløs, der vil stille op til et interview mm.

    Er der moin nogle her, der kunne være interesserede eller kender nogen?

    Venlig hilsen

    Christian Klein

    Svar
  4. Marlene Hansen

    Jeg fik en fødselsdepression for 16 år siden, og jeg har fået mange forskellige præperetter af antidepressiv medicin, samt samtaleterapi med min psykolog, som jeg stadigvæk har. Jeg tager noget medicin nu som hedder mirtazapin 30 mg, men har meget svært ved at sove om natten, og har manget uro,og rystelser i kroppen så hvad skal jeg gøre?
    Hilsen: Marlene.

    Svar
  5. Stinna

    Hej Gert

    Jeg lider selv af søvnløshed pga. kroniske smerter og har levet med det i næsten 6 år. Min nattesøvn ligger på 2-3 timer i fast søvn om natten sådan ca. og resten af tiden vågner jeg minimum en gang i timen. Så jeg kan godt forstå dine frustrationer når jeg læser om det du skriver.

    Jeg er ikke læge, men ud fra det du skriver, så lyder det lidt som en tvangstanke at du har behov for at spise for du kan sove. Det lyder som om du får en hvis tryghed ved det. Det kan godt være jeg tager helt fejl men som bruger af denne side så kan jeg kun svare ud fra hvad du skriver.

    Har også oplevet at min læge ikke kan hjælpe med søvnproblemet, piller virker kun i en periode og er både vanedannede (man kan til sidst slet ikke sove uden piller i kroppen) og man bliver desuden resistent over for dem når man har brugt dem i en periode så det er slet ikke en holdbar løsning.

    Ting som jeg har prøvet er mindfullness, det hjalp ikke på mine smerter, men min krop blev meget afslappet, der er en app til smart phones som er god og du kan lytte til den i sengen. Du kan også ligge på ryggen og sige inde i dig selv at nu bliver mine fødder tunge, når du mærker de bliver det, så går du videre med nu bliver mine lægge tunge og sådan bliver man ved indtil man føler at kroppe er helt tung og afslappet. Mange der bruger denne teknik sover ofte efter kort tid. Det sidste man kan gøre er at tale med en psykolog, ved godt at mange synes det er et fy ord, men hvis det i sidste ende kan hjælpe med du får en normal nattesøvn så er det måske værd at overveje??

    Håber du får din søvn tilbage 🙂

    Venlig hilsen
    Stinna

    Svar
  6. Gert Andersen

    Hej
    Jeg har talt med min læge om mit problem men der var bestemt ikke nogen hjælp at hente. Mit kæmpe problem er at jeg igennem mange år ikke har kunne falde i søvn uden at spise. Det skal forstås sådan at jeg går i seng meget træt, men så efter en time ca. begynder min krop at blive urolig. Jeg har stadig ikke sovet. Jeg må op og have mad, det der svarer til 4 halve med pålæg, så er der ro i min krop. Atter i seng, måske sove lidt, så op igen og spise mere kl. halv 4 og så sover jeg til ca kl. 8. Jeg er 65 år og det har stået på i mange år og er et meget stort problem da jeg æder alt hvad jeg har i huset om natten, for ellers sover jeg ikke. I nat spiste jeg 2 skiver franskbrød, ca. 1 kilo appelsiner, 2 stykker rugbrød med leverpostej og sådan er det altid, og det er selvom jeg har spist aftensmad.

    Findes der hjælp og hvad gør jeg dog?

    Med Venlig Hilsen
    Gert Andersen

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *